marketingová agentura

Guerilla marketing – propagace trochu jinak

A ne, nemyslíme tím tu opici.

guerilla

MCDONALD’S, SAMSUNG,  KITKAT… guerilla je všude.

Znáte guerilla marketing? Jedná se o velmi zajímavý, originální styl propagace, o kterém jsme mimo jiné mluvili i na našem Instagramu.

Je to forma marketingu, která se snaží velmi netradičním způsobem zaujmout potenciální zákazníky firmy a to s využitím co nejmenšího možného rozpočtu.

Velmi často se tímto stylem prezentují i světové podniky, které se tak snaží nejen odlišit od konkurence, ale také zaujmout pozornost masových médií.

V čem konkrétně ale guerilla marketing spočívá a kde všude se s ním můžeme setkat? A jaké jsou jeho hlavní rysy? Pojďme se podívat trochu do hloubky, abychom mohli tomuto tématu lépe porozumět.

 

Co přesně je guerilla marketing?

Guerilla byla dříve považována spíše jako tabu. Typ marketingu začal být nejdříve populární ve Spojených státech, kde se zakládal na lehké zapamatovatelnosti, cílení na lidské emoce a originalitě. Do dnešní doby se tento vzorec promítá silně, přidala se ale jistá míra agresivity a výběr opravdu neobvyklých, nekonvenčních míst.

Aktuálně se navíc uvádí 6 styčných bodů tohoto typu marketingu, které stojí na myšlence, že kampaň musí být

  • nečekaná
  • drastická
  • humorná
  • krátkodobá
  • levná
  • s dobrou vůlí.

 

Celkově se tedy dá oblast shrnout takto, tedy, slovy nás v MARKETINu:

Jde o experimentální styl kampaně, používaný převážně v zahraničí, který se s co nejmenším rozpočtem snaží co nejefektivněji, nejrychleji a nejméně předpovídatelně zaujmout cílené publikum tak, aby v něm vyvolal emoce vedoucí k většímu zájmu o službu nebo produkt a následně ke koupi.

 

Česká republika a guerilla marketing

V České republice jsme mohli být svědky občasných guerilla kampaní, celkově vzato se mu ale spíše vyhýbáme.

Ojedinělým příkladem může být kampaň od Jäggermeisteru, který se rozhodl pro velmi zajímavý styl zviditelnění – ledovou kouli, umístěnou na velmi netradičním místě ve velmi netradiční čas – v létě. Tento úkaz přilákal nejen publikum, ale také ta největší z médií.

ledová koule

 

A máme tu ještě jeden důkaz.

Před nějakou dobou vypustil Hospic Dobrého Pastýře kampaň, upozorňující na problematiku důstojného odchodu ze života.

V realitě to vypadalo nějak takto:

Pravděpodobně rozumíte pointě.

 

Giganti ve světě guerilly

Nejznámější příklady jsme si nechali na závěr.

McDonald’s – cítíte to taky?

V Nizozemí se jeden z největších fast-food řetězců rozhodl vypustit jednu z nejzajímavějších kampaní, které jsme kdy mohli být svědky. Do neobrandovaných billboardů byly vloženy hranolky, které se ihned rozvoněly všude po jeho okolí. Kampaň tak měla upozornit na přítomnost podniku a zároveň nalákat na konzumaci světoznámých hranolek. V lidech vůně vyvolala pocit hladu, chuti, ale možná také nostalgie nebo radosti.

guerilla

 

Dále tu máme KIT KAT.

Všichni si tuto známou tyčinku dokážeme živě představit:

symetrický tvar, jednoduchost a konvenčnost.

Přesně těchto vlastností využili tvůrci jedné z guerilla kampaní společnosti Nestlé. Lavičky z části přelepili obalem tyčinky a z posezení se tak rázem stalo upozornění, že jste dnes tyčinku ještě nezakoupili. Nebo, to byl alespoň cíl. Tvůrci využili trefného tvaru lavičky a vznikl z toho velmi originální, funkční nápad.

Líbí se vám tento styl propagace? My v MARKETINU se soustředíme na hledání inovativních, nekonvenčních řešení, takže i na guerillu.

Proto se nám určitě neváhejte ozvat a kdyby vás zajímaly naše další texty, prohlédněte si i jiné příspěvky na MARKETBLOGU nebo zavítejte na náš LinkedIn.

MENU
DEMO